Aktuality

Ako je to s priamym predajom a jeho ekonomickou udržateľnosťou?

"Priamy predaj nie je obchodný model, ktorý by sa dal prevádzkovať dlhodobo." Toto tvrdenie môžete počuť pomerne často, však? V dôsledku toho vyvoláva váhanie u investorov, ktorí zvažujú investovanie do tohto odvetvia, aj u jednotlivcov, ktorí uvažujú o začatí podnikania s priamym predajom.

Aj keď neexistujú žiadne zmysluplné štatistiky dokazujúce, že spoločnosti s priamym predajom majú kratšiu životnosť ako napríklad začínajúce technologické firmy, mnoho ľudí tomuto príbehu stále verí a podporuje ho.

Na druhej strane vieme, že v odvetví priameho predaja existujú silné príklady, ktoré naznačujú, že toto tvrdenie nemá vôbec pevné základy.

Z členov Združenia priameho predaja:

Amway

Spoločnosť Amway založili v roku 1959 dvaja celoživotní priatelia Rich DeVos a Jay Van Andel. Slovo "Amway" bolo skratkou pre "americkú cestu".

Poznali sa už od svojich stredoškolských rokov, keď sa rozhodli pripojiť k ústrediu spoločnosti Amway a založiť si vlastný podnik. Amway však nebola ich prvým podnikateľským zámerom, ktorý začali. Obaja priatelia sa venovali rôznym podnikom: mali leteckú školu, otvorili si reštauráciu a kúpili si plachetnicu, aby mohli podnikať na mori.

Prvá medzinárodná expanzia spoločnosti Amway sa uskutočnila v Kanade v roku 1962, po ktorej časom nasledovalo mnoho ďalších. Od roku 2012 je Amway najväčšou spoločnosťou priameho predaja na svete. Za rok 2022 spoločnosť oznámila celosvetové tržby vo výške 8,1 miliardy dolárov.

Marykay

Zatiaľ čo jej manžel bol v druhej svetovej vojne v armáde, Mary Kay Ash predávala knihy zákazníkom priamo u nich doma. Potom Ash nastúpila do spoločnosti, aby neskôr v roku 1962 skončila, keď namiesto nej povýšil muž, ktorého vyškolila, s dvojnásobkom jej platu.

Mary Kay Ash
Po odchode do dôchodku bolo jej prvým nápadom napísať knihu, ktorá by pomohla ženám v ich podnikovej kariére, v ktorej dominujú muži. To sa ale zmenilo na obchodný plán na založenie vlastnej spoločnosti Mary Kay Cosmetics s počiatočnou investíciou 5 000 dolárov. Spoločnosť začala s deviatimi predajnými poradcami v roku 1963.

Mary Kay sa čoskoro stala úspešnou v kozmetickom priemysle. V centre všetkého bolo nadšenie Mary Kay Ash. Jej obchodné prístupy vyvolali veľký záujem a mnohí ich obdivovali.

Produkty Mary Kay sa predávajú na viac ako 35 trhoch po celom svete. Globálna nezávislá predajná sila spoločnosti presahuje 3 milióny a tržby za produkty 3 miliardy USD.

A ďalšie…

Je zrejmé, že v tomto odvetví existuje mnoho významných hráčov, ktorí podnikajú desiatky rokov. Európskemu priamemu predajcovi kozmetiky Oriflame je 56 rokov, PartyLite existuje už od 70. rokov. A v neposlednom rade Herbalife začal v roku 1980 a dnes má 43 rokov…

Takže, keď niekto hovorí, že priamy predaj ako obchodný model má zo svojej podstaty krátku životnosť, stojí za to si tieto fakty pripomenúť.

Celý článok nájdete na: https://worldofdirectselling.com/


publikované: 09.05.2023

Členovia ZPP

ZPP je členom

WFDSA
Zväz obchodu SR
Seldia